26 augustus 2021

Blog: Oud en jong helpen elkaar

Oud en jong helpen elkaar uit de coronacrisis

Leo Bisschops, voorzitter KBO-Brabant, 23 augustus 2021

Het coronavirus en de coronamaatregelen hebben niet alleen een grote weerslag op de zorg en de economie, maar ook op het welzijn en de fysieke gezondheid van ouderen. De eenzaamheid onder thuiswonende ouderen is groot en ondanks de hoge vaccinatiegraad, blijken we minder sociale contacten te hebben dan voor corona. Ook bij KBO-Brabant merken we dat leden het vaak nog niet aandurven om weer deel te nemen aan ontmoetingsactiviteiten en klinisch geriaters sloegen onlangs alarm dat ouderen in de knel komen door eenzaamheid of lichamelijke problemen. “Isolatie wordt nu een groter gevaar dan het coronavirus.”

Maar ook jongeren hebben het zwaar in coronatijd. Zo kampen mbo-opleidingen al ruim een jaar met een tekort van ruim 20.000 stageplaatsen. Door de coronacrisis waren er ook minder praktijklessen. Het tekort aan stageplaatsen kan leiden tot studievertraging en een tekort aan goede vakmensen in de toekomst.

Als KBO-Brabant gaan we daarom samen met de Koepel Gepensioneerden en FASv aan de slag om genoemde problemen van jong en oud aan te pakken. Ons plan is om komend schooljaar bij 75 lokale seniorenverenigingen in Nederland 750 mbo-stageplaatsen te realiseren. Intergenerationele projectteams worden uitgedaagd om leuke en leerzame activiteiten voor ouderen in de wijk of het dorp te bedenken én uit te voeren. Het ministerie van VWS heeft ruim 700.000 euro subsidie ter beschikking gesteld voor ons gezamenlijk project. Alle 75 projectteams krijgen een werkbudget van € 8.250,- voor de uitvoering van hun programma’s. Dit bedrag is inclusief een stagevergoeding voor de studenten. Voorwaarde voor deelname is onder meer dat de lokale seniorenverenigingen zijn aangesloten bij KBO-Brabant, FASv of de Koepel Gepensioneerden. KBO-Brabant treedt op als projectleider namens de drie koepelverenigingen.

Het opdoen van relevante werkervaring, passend binnen de leerdoelen, is uitgangspunt voor de mbo-studenten. Het weer opstarten met een vernieuwend aanbod van (ontmoetings)activiteiten voor ouderen is uitgangspunt voor de lokale seniorenverenigingen. Maar daarnaast valt er voor oud en jong nog zoveel meer te halen in dit project, zoals het ervaren van zingeving en het bouwen aan onderling begrip, waardering en solidariteit in onze sterk vergrijzende samenleving. We gaan elkaar uit deze crisis helpen!

Ook nieuwsbrief Ons Actueel ontvangen?

Wilt u op de hoogte worden gehouden van nieuws dat wij publiceren? Schrijf u in voor de nieuwsbrief Ons Actueel, die tweewekelijks verschijnt. Klik hier om u aan te melden.