Welkom

 

 

 

        Welkom op de website van KBO-Reeshof

De leukste vereniging voor de 50+ -er, om samen met leeftijdsgenoten veel gezellige, leuke, sportieve en/of educatieve activiteiten te ondernemen.

 

KBO Reeshof is opgericht tijdens de 1e algemene ledenvergadering op 6 november 2001 en telt momenteel ruim 600 leden.

 

Via deze website willen wij u graag op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen en alle activiteiten waaraan onze leden kunnen deelnemen.

 

Wij wensen u veel plezier op onze website en zien u graag bij één of meerdere van de door onze afdeling georganiseerde activiteiten.

 

Namens KBO Reeshof

Het Bestuur

 

Uw attentie voor.........

 

VERGEET NIET OM ZO NU EN DAN DE

KWIEK BEWEEG ROUTE

TE LOPEN!!!

Voor informatie, klik hier.

Wilt U nadere informatie of heeft u suggesties,

stuur dan een email naar:

kbo.reeshof@ziggo.nl

Neem ook eens een kijkje in het tabblad "Foto´s" voor een korte indruk van sommige activiteiten van de KBO-Reeshof.

Afbeeldingsresultaat voor facebook

We hebben sinds kort ook een Facebookpagina.

Klik hier als u die wilt bezoeken.

 

Nieuws

 

 

 

 

Neem de stap, blijf vitaal

9 tips voor 65+ers om stevig op de been te blijven

 

In Nederland moet iedere 6 minuten een 65+er als gevolg van een val behandeld worden op een Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. De letsels ten gevolge van een valongeval, bijvoorbeeld gebroken heup of hersenletsel, kunnen een enorme impact hebben op de kwaliteit van leven en zelfstandigheid. Gelukkig hoeven we het toenemen van het risico op vallen als je ouder wordt niet te accepteren als een voldongen feit. Je kunt veel doen om de kans op een val te verkleinen, waardoor je langer zelfstandig en vitaal kunt blijven.

 

Tips om vallen te voorkomen:

 

Bewegen

Door te weinig te bewegen vermindert je soepelheid en spierkracht. Je gaat na een tijdje ook trager reageren, dan kan zelfs een kleine misstap tot een val leiden. Door meer te bewegen en speciale oefeningen te doen die je balans en spierkracht verbeteren neemt de kans op vallen af. Ook voel je je hierdoor fitter en behoud je het zelfvertrouwen dat je nodig hebt om er op uit te blijven gaan. Informeer bij je huisarts welk beweegprogramma voor jou geschikt is.

 

Maak je huis veilig

Veel valpartijen vinden in de woning plaats. Kleine aanpassingen kunnen je huis veiliger maken, denk aan goede verlichting, het wegwerken van snoeren, het weghalen van losse spullen op de trap, het gebruik van goede leuningen en antislipmatten. Loop je woning eens door en controleer vloeren, trappen, badkamer etc. op mogelijke risico’s. Meer informatie in de brochure Zorg dat u thuis niet valt.

 

Laat je geneesmiddelen checken

Geneesmiddelengebruik en vallen gaan vaak samen. Sommige geneesmiddelen, of combinaties van geneesmiddelen, kunnen duizelingen, slappe spieren, trager reageren of slaperigheid veroorzaken.

Overleg regelmatig met je huisarts of aanpassingen in jouw medicatie nodig zijn. Informeer de huisarts over alle geneesmiddelen die je gebruikt, dus ook degene die niet zijn voorgeschreven zoals eventuele alternatieve geneesmiddelen.

 

Check je ogen

Mensen die minder goed zien lopen een groter risico om te vallen. Ze merken namelijk minder snel wanneer er iets in de weg staat. Laat elk jaar je ogen controleren door een opticien en volg de adviezen op.

 

Hulp familie

Vrienden en familie kunnen je ondersteunen om deze tips op te volgen; zorg dat zij ook op de hoogte zijn van de mogelijke maatregelen om vallen te voorkomen zodat ze je kunnen helpen bijvoorbeeld door samen regelmatig iets actiefs te gaan doen, samen je huis veiliger te maken etc.

 

Stevige schoenen

Goede schoenen zijn belangrijk. Niet alleen om lekker te lopen maar ook om te voorkomen dat je struikelt of uitglijdt. Goede schoenen hebben een goede pasvorm en een goed voorgevormd voetbed, zijn niet te groot of te klein, hebben een niet te gladde zool, hebben een lage hak (max 2,5 cm), zijn niet te stug (buigen mee met de voeten) en omsluiten de hele voet. Zorg dat je ook binnenshuis goed schoeisel aan hebt; loop nooit op sokken maar gebruik altijd schoenen of pantoffels die voldoen aan de bovengenoemde genoemde eisen.

 

Vitamine D op peil

Vitamine D levert een bijdrage aan een betere botkwaliteit en kan door een gunstig effect op de spierkracht en balans, mogelijk een val voorkomen. Vitamine D wordt door het lichaam aangemaakt onder invloed van zonlicht. Ook zit vitamine D in voeding, vooral in vette vis, en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren. Als je ouder wordt heb je meer vitamine D nodig dan je lichaam uit zonlicht en voeding kan halen. Daarom wordt aangeraden extra vitamine D te nemen via een supplement. Kijk bij het voedingscentrum voor meer informatie.

 

Check je valrisico

Er zijn diverse factoren die ertoe bij kunnen dragen dat de kans op vallen groter wordt. Met het beantwoorden van een paar eenvoudige vragen kan je al inschatten of je extra risico loopt op vallen. Als je constateert dat jij extra risico loopt om te vallen, neem dan contact op met je huisarts: de huisarts kan onderzoeken welke factoren precies een rol spelen bij jouw valrisico en gerichte adviezen geven over wat je kunt doen om je valrisico te verlagen.

 

Spieren aanspannen

Sommige mensen worden duizelig of draaierig wanneer ze snel opstaan uit bed of uit een stoel, of zich bukken. Dat komt door dat de bloeddruk zich dan niet snel genoeg aanpast aan de houdingsverandering waardoor de hersenen even wat minder zuurstof krijgen. Dit verschijnsel duurt meestal maar even. Om te voorkomen dat je duizelig wordt en mogelijk valt is het advies langzaam omhoog te komen als je in bed ligt. Span al je spieren aan, met name de beenspieren. Wacht even tot alle duizelingen verdwenen zijn en sta dan langzaam op terwijl je je vasthoudt aan het bed of leuning. Ga pas lopen als de duizeligheid gezakt is.

   

 

Voor meer informatie zie: www.veiligheid.nl/valpreventie

 


De groene muze

 

Voor Marianne Bezems-Moes en Gerry Moes staat het leven in het teken van dans en beweging.

 

Sinds zij in 2010 hun huidige huis betrokken werken ze aan het verwezelijken van een droom: creëren van een centrum gericht op duurzaam welbevinden.

 

Daarvoor hebben zij de loods naast hun huis omgebouwd tot werkruimte; De Groene Muze. De ruimte leent zich uitstekend voor lessen, workshops, lezingen, educatie en incentives, kleinschalig en persoonlijk.

 

Natuurlijk in beweging

 

De rust en inspiratie die zij ervaren door het buiten wonen en werken, willen ze graag delen met anderen. Ze willen mensen inspireren door ze de verbinding te laten ervaren tussen natuur, cultuur en beweging. De Groene Muze in Tilburg is een inspirerende locatie hiervoor. Natuurlijk in beweging zijn zien ze breed: variërend van wandelen, yoga, body training, mediteren tot dansen. Bewegen in een natuurlijke omgeving draagt eraan bij om je meer happy te voelen. Ze willen laten zien dat duurzaam welbevinden iets is waar je bewust voor kunt kiezen. Het uiteindelijke doel is doorgroeien naar het Green Wellness Lifestyle Center in Brabant, met veel ruimte voor persoonlijke aandacht.

 

Wilt u meer informatie? Klik hier om naar hun website te gaan.

 


Deze flyer ontvingen wij van de Vrijwilligersacademie Tilburg. Graag maken wij onze vrijwilligers attent op het cursusaanbod. Het volledige cursusaanbod is te vinden op www.vrijwilligerstilburg.nl.


 

Wat is er te doen in week ......

Onderstaand de activiteiten in de genoemde week. Meer informatie over deze activiteiten kunt u terugvinden in de laatste nieuwsbrief.

 

Week 33 → 13 augustus t/m 19 augustus 2018
Maandag 13 aug Biljarten 13.00 uur
    Koersbal 14.00 uur
Dinsdag 14 aug Wandelen 09.30 uur
Woensdag 15 aug Thema’s 09.30 uur
    Biljarten 13.00 uur
Donderdag 16 aug Netwerk, contact & gezelligheid voor weduwen en weduwnaars 10.00 – 12.00 uur
    Biljarten 13.00 uur
    Fietstoertocht Biezenmortel 13.30 uur
    Ontspanningsmiddag 14.00 – 16.30 uur
Vrijdag 17 aug Werelddans 10.00 uur
    Bingo 14.00 uur
Zaterdag 18 aug    
Zondag 19 aug    
       
Week 34 → 20 augustus t/m 26 augustus 2018
Maandag 20 aug Vertrek 5-daagse reis Duitsland 10.00 uur
    Biljarten 13.00 uur
    Koersbal 14.00 uur
Dinsdag 21 aug Wandelen 09.30 uur
Woensdag 22 aug Thema’s 09.30 uur
    Biljarten 13.00 uur
Donderdag 23 aug Netwerk, contact & gezelligheid voor weduwen en weduwnaars 10.00 – 12.00 uur
    Biljarten 13.00 uur
    Fietstoertocht Waspik 13.30 uur
Vrijdag 24 aug Werelddans 10.00 uur
    Terugkomst reis Duitsland ca. 20.30 uur
Zaterdag 25 aug    
Zondag 26 aug    
       
Week 35 → 27 augustus t/m 2 september 2018
Maandag 27 aug Biljarten 13.00 uur
    Koersbal 14.00 uur
Dinsdag 28 aug Wandelen 09.30 uur
Woensdag 29 aug Thema’s 09.30 uur
    Biljarten 13.00 uur
Donderdag 30 aug Netwerk, contact & gezelligheid voor weduwen en weduwnaars 10.00 – 12.00 uur
    Biljarten 13.00 uur
    Fietstoertocht De Bokkenrijder 10.00 uur
Vrijdag 31 aug Werelddans 10.00 uur
Zaterdag 1 sept    
Zondag 2 sept