28 april 2021

Blog: Bevrijding

Bevrijding

Leo Bisschops, voorzitter KBO-Brabant, 28 april 2021

De maand mei staat in ons land traditioneel in het teken van bevrijding. Verdwenen was de opgelegde terreur, de onderdrukking in vrijheid van denken, vieren en bewegen. Vijf jaar oorlog had overal diepe littekens nagelaten, met beperkte middelen werd de wederopbouw gestart. Solidariteit werd gevraagd en gegeven. Eenvoudig maar doeltreffend. Zo werd naar ons Brabant, waar veel boerderijen in puin lagen, tuingereedschap vanuit de Randstad gebracht. Berlicum ontving dat vanuit Sassenheim, mijn geboortedorp. Daar bestaat nu nog, uit erkentelijkheid, de Sassenheimseweg!

En nu, ruim 75 jaar later, staat het thema bevrijding door corona opnieuw op de agenda. Natuurlijk, niet met dezelfde massale littekens. Maar toch, er is veel persoonlijk verdriet over degenen die ons ontvallen zijn, een groot verlangen je weer vrij te kunnen bewegen, elkaar te zien, en samen dingen te ondernemen, zeker als avondklok en andere beperkende maatregelen straks zijn afgeschaft. Opnieuw staan we voor de uitdaging te werken aan de genezing van persoonlijke en maatschappelijke wonden.

Aan dat herstel kan KBO-Brabant een belangrijke bijdrage leveren. De plannen daarvoor zijn volop in ontwikkeling en gelukkig staan we daarin niet alleen. Het Kabinet heeft recent een fors maatschappelijk steunpakket ter beschikking gesteld, onder meer gericht op het herstel van welzijn bij senioren. Veel seniorenverenigingen hebben immers noodgedwongen hun brede activiteitenaanbod maandenlang stil moeten leggen. Uitjes en ontmoetingen zijn weggevallen. Veel thuiswonende ouderen verkeren al ruim een jaar in isolement. Digitale contactmogelijkheden bieden onvoldoende soelaas vanwege tekortschietende computervaardigheden bij veel ouderen.

Maar ook jongeren hebben het zwaar. Zo missen MBO-studenten massaal hun kansen op een stage. De kern van ons plan nu is de behoefte van deze jongeren te verbinden met die van onze ouderen in een win-win project: MBO-stagiaires die onze lokale seniorenverenigingen gaan ondersteunen in het organiseren van activiteiten op het gebied van digitalisering, maar ook beweging, gezondheid en ontmoeting. In ons wekelijks overleg met het ministerie van VWS is daar enthousiast op gereageerd en we mogen rekenen op een forse subsidie voor dit project. Herstel, wederopbouw en solidariteit in een nieuw jasje. Dat gaat lukken!

Ook nieuwsbrief Ons Actueel ontvangen?

Wilt u op de hoogte worden gehouden van nieuws dat wij publiceren? Schrijf u in voor de nieuwsbrief Ons Actueel, die tweewekelijks verschijnt. Klik hier om u aan te melden.