22 september 2021

Coronatoegangsbewijs niet nodig

KBO-Brabant krijgt veel vragen van Afdelingen over de inzet van het coronatoegangsbewijs (met een digitale of papieren QR-code). Het coronatoegangsbewijs is vanaf zaterdag 25 september 2021 op veel plaatsen verplicht, zoals in de horeca, bioscopen en sportkantines. Het coronatoegangsbewijs is in dorps- en buurthuizen echter niet verplicht. Op verzoek van KBO-Brabant heeft het ministerie van VWS hierover uitsluitsel gegeven. Zie deze handreiking-dorpshuizen-buurthuizen.

Coronatoegangsbewijs in dorps- en buurthuizen niet verplicht
Dat betekent dat uw ontmoetingsactiviteiten, zoals kaarten, beweegactiviteiten, inloopmogelijkheden en lezingen weer ‘gewoon’ georganiseerd kunnen worden. Ook als u wilt vergaderen in het dorps- of buurthuis is een coronatoegangsbewijs niet verplicht. Alleen als er primair sprake is van horeca, een evenement (met heel veel mensen) of een culturele voorstelling, dan is het coronatoegangsbewijs wél verplicht.

Wij adviseren u om bij twijfel contact op te nemen met uw gemeente of met uw dorps-/buurthuis over de inzet van het coronatoegangsbewijs. Vinden zij een coronatoegangsbewijs voor sommige activiteiten toch nodig, vergeet dan niet om dit vooraf aan uw leden te communiceren. Leden moeten dan naast het coronatoegangsbewijs óók een identiteitsbewijs meenemen.

Toch coronatoegangsbewijs nodig?
U kunt zelf een scanner regelen door een app te downloaden op uw telefoon. Deze heet Scanner voor CoronaCheck zowel in de Appstore (Apple) als Playstore (Android).

Heeft u hulp nodig bij het maken van een coronatoegangsbewijs?
In bijna alle bibliotheken in Nederland kun je hulp krijgen bij het installeren van de CoronaCheck-app of printen van het coronatoegangsbewijs en het aanvragen van DigiD, zoals hier in de bieb in Katwijk. Vind een bibliotheek bij u in de buurt: www.informatiepuntdigitaleoverheid.nl

Hebben leden geen toegangsbewijs?
Leden die nog geen (papieren) coronatoegangsbewijs (QR-code) hebben, kunnen 0800-1421 bellen. Ze dienen hun BSN en postcode bij de hand te houden. Kies voor het doorkiesnummer 1. Alles gaat door middel van het intoetsen van nummers op de telefoon.

Men kan ook terecht op het nummer 0800-1351, maar daar zijn vaak (lange) wachttijden.