17 november 2021

KBO-Brabant op RTL-Z 20 november

In het kader van ons project Vitaliteitsdagen heeft het televisieprogramma Doe maar duurzaam van RTL-Z opnamen gemaakt van de Vitaliteitsdag bij Afdeling Lierop. Dit geeft een heel goed beeld van wat er op zo’n dag plaats vindt.

Wat houdt zo’n vitaliteitsdag in?
Wij organiseren samen met onze lokale Afdelingen en andere partners, waaronder Avans Hogeschool en ROC’s’ en studenten daarvan, zogenoemde vitaliteitsdagen. Vrijwilligers die door ons zijn opgeleid voeren samen met studenten een aantal vitaliteitsmetingen uit bij senioren, hetgeen iets zegt over hun lichamelijke en mentale welzijn. De volgende metingen doen we standaard:

• lengte, gewicht, BMI en knijpkracht
  • zeven metingen uit de fysiotherapie over stabiliteit, lenigheid en fitheid (FMS)
  • zes minuten wandeltest
  • goed gesprek over voeding, alcohol, nachtrust, sociaal netwerk

De vrijwilliger neemt twee deelnemers tegelijk mee langs alle ‘meetstations’. Tijdens het hele traject en bij de metingen wordt gesproken over gezondheid, welzijn en hoe mensen zich voelen. Het doorlopende contact van bijna twee uur geeft een band die het eenvoudiger maakt om tips te geven. De omgeving is gezellig: er is koffie en aandacht van senioren onderling. Ook de aanwezige jongeren (studenten) geven tips vanuit de nieuwste inzichten en zorgen voor een ontspannen sfeer.

Uitzending
Het programma Doe maar duurzaam wordt uitgezonden op:

• zaterdag 20 november 17.30 uur
  • herhaling op zondag 21 november 16.30 uur
  • herhaling op maandag 22 november 07.30 uur

Hier is een link naar een webpagina die informeert over het hele programma Doe maar duurzaam, onderaan de pagina kunt u klikken op de laatste uitzending. De losse items uit het programma kunt u een voor een terug zien. Klik hier voor het item van KBO-Brabant.

Na maandag zullen wij een link zetten met het item specifiek over ons op deze webpagina over de vitaliteitsdagen.