19 december 2022

Verandering eigen bijdrage hulp

Met ingang van 2025 gaat de eigen bijdrage voor huishoudelijke hulp veranderen. Het abonnementstarief van € 19,- per maand wordt verlaten en een inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor huishoudelijke hulp wordt gevraagd. De hogere eigen bijdrage zal niet gelden voor andere maatwerkvoorzieningen, zoals hulpmiddelen, vervoersvoorzieningen of begeleiding. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten had hierom wel gevraagd.

In het huidige wetsvoorstel wordt – anders dan in het verleden – hieraan een maximum verbonden van € 255,- per maand, ongeveer overeenkomend met 2 uur hulp per week. Als een cliënt meer uren hulp heeft, dan wordt de eigen bijdrage niet hoger. In het verleden werd de hoogte van de eigen bijdrage gekoppeld aan de kostprijs van de voorziening en bij een voldoende hoog inkomen moest dan de gehele kostprijs worden betaald. Tot een inkomen van € 30.000,- (185% van het sociaal minimum) voor een alleenstaande AOW-gerechtigde blijft de eigen bijdrage beperkt tot het abonnementstarief van € 19,- per maand. Het peiljaar in 2025 is het jaar 2023. Bij een inkomen van ca. € 65.000,- per jaar wordt de maximale eigen bijdrage geheven. Voor een echtpaar begint de hogere eigen bijdrage vanaf een inkomen van ca. € 40.000,- en wordt de maximale eigen bijdrage geheven bij een inkomen van € 75.000,-.

Let wel: het bijdrageplichtig inkomen is inclusief de vermogensinkomensbijtelling van 4% over vermogen in box 3 (de rendementsgrondslag boven de vrijstelling). Zie hiervoor noot 5 en 6 op pag. 3 van de Kamerbrief. De genoemde bedragen kunnen uiteraard nog wijzigen gedurende het wetgevingsproces.

Het doel van de passende eigen bijdrage is dat de aanzuigende werking op de huishoudelijke hulp en de druk op andere Wmo-voorzieningen afnemen. KBO-Brabant heeft op de internetconsultatie van de Tweede Kamer gereageerd. Wij vinden een inkomensafhankelijke eigen bijdrage acceptabel, maar hebben aandacht gevraagd voor een deel van de middeninkomens die te maken krijgen met een stapeling van zorgkosten (eigen bijdrage huishoudelijke hulp, eigen risico, kosten medicijnen). Ook willen wij graag een overgangsperiode voor gebruikers die thans het abonnementstarief betalen en een hogere bijdrage verschuldigd zouden zijn.

Klik hier voor de Kamerbrief.