Verslag vakantiereis 2015: Ardennen Champagne 13 juli t/m 17 juli 2015

Kort verslag van de 5-daagse reis naar de Ardennen en Champagne.

Dag 1.

Maandag 13 juli om 9.00 uur vertrokken we met de bus vanaf de kerk in Liessel richting Helenaveen en Neerkant. In totaal met 38 personen.

Het was een regenachtige dag. Maar dat mocht de pret niet drukken.

Willem (onze chauffeur) stelde zich aan ons voor. Het was ‘n “Helmonder” .

De watervallen van Coo stonden de eerste dag op het programma. Willem wist ons er van te overtuigen dat water van onder en van boven niet zo prettig was.

In overleg zijn we naar Durbuy het oudste stadje van België gegaan.

Een prachtig stadje en het was er ook nog droog. Daar  hebben we wat gegeten (Belgische frieten) en rondgewandeld door  de nauwe straatjes over de kasseien. Bij de slager stond een groot varken door het raam naar binnen te gluren. Dat kan alleen in België.

Ruim voor het eten kwamen we met de bus aan bij het hotel in Bouilon. We werden hartelijk ontvangen met een welkomstdrankje.

Daar verbleven we die 5 dagen in het uitstekend 4-sterren hotel La Poste in Bouilon.

Bouilon is een van de gezelligste plaatsjes in de Ardennen. Schitterend gelegen aan de rivier de Semois met hoog boven het stadje het beroemde kasteel van Godfried van Bouilon. Opvallend de vele en mooie bloemen langs de straat en op de bruggen.

Dag 2.

Na een zeer uitgebreid ontbijtbuffet zetten we koers naar de hoofdstad Luxemburg.

Via een mooie route kwamen we daar tegen de middag aan.

We hebben er geluncht en een kerk bezocht en zijn we naar het koninklijk paleis geweest.

Aardbeien (€. 9,75 per bakje van 400 gram) en kersen € 20,-  per kilo, hebben we maar niet gekocht. Daarna ging het richting Trier.

We reden door het financieel centrum van de Europese Unie met deskundige uitleg van de chauffeur. Daar lopen de mannen allemaal in strak pak.

Verder wederom een prachtige route door de wijnvelden en mooie natuur.

Willem bracht ons naar een uitzichtspunt waar we  Trier vanaf een hoge berg konden bekijken. Een schitterend uitzicht hadden we over deze mooie stad met deskundige informatie over Trier, door de chauffeur. Vlakbij de Porta Nigra werden we afgezet. Wie zin had mocht deze oude toegangspoort gebouwd door de Romeinen beklimmen. Je gelooft het of niet er waren personen van onze groep die via heel veel trappen naar boven gingen.

Er was ook gelegenheid voor het bezoeken van een van de vele terrasjes en winkeltjes.

Een bezoek aan de kathedraal was ook de moeite waard.

Op de fruitmarkt waren kersen en aardbeien te koop voor Nederlandse prijzen.

Het zonnetje scheen en een ijsje was lekker.

Dag 3.

Ook vandaag prachtig weer.Door de Franse Ardennen en de gigantische graanvelden, waar al geoogst werd,  reden we naar het  Franse Reims. We bezochten daar de indrukwekkende gotische kathedraal De Notre Dam. Door de chauffeur aangeprezen en zeker de moeite van het bezoek waard. Op eigen gelegenheid een korte wandeling gemaakt, koffie gedronken, wat gegeten en genoten van deze chique en mooie stad. Rond 13.30 uur vertrokken we rijdend door wijnvelden  naar Epernay. Daar bezochten we een Champagnehuis.

Na Nederlandse informatie over de geschiedenis van het Champagnehuis Mercier gingen we met de lift naar beneden. Daar stapten we in een treintje en maakten een tour ondergronds  door een gangenstelsel van 18 kilometer. Een schitterende tocht met uitleg over het proces van druif tot champagne.

Ter afscheid werd ons een glaasje champagne aangeboden. Niet iedereen vond dit lekker.

’s Avonds hebben we gekiend met leuke prijsjes gesponsord door Sandra van de Gouden Helm. Voor mij een setje kerstkaarten. Het was een vrolijke boel die avond.

Dag 4.

Om 10 uur werden we door de gids opgehaald voor een rondleiding in het kasteel van Godfried. De gids konden ze zo van Mont Martre in Parijs geplukt hebben. Alpinopet op en klein sikje. Hij sprak gelukkig Nederlands.

Hij bleek ook nog heel veel te weten van het kasteel en de plaats Bouilon.

Na de interessante rondleiding was er een roofvogelshow op het binnenplein van het kasteel.

Zeer amusante show. Wie wilde kon na afloop met de gids te voet naar beneden. De anderen gingen met de bus naar het hotel. Het was warm die dag.

Om 13.00 uur vertrokken we naar de Abdij van Orval. Nu ook weer door een prachtig natuurgebied. De Abdij was een bezoek meer dan waard. Het was een gigantisch complex met diverse musea. De tijd die we daar hadden was jammer genoeg tekort.

’s Avonds wederom lekker gegeten in het hotel. De avond doorgebracht met kaarten en buurten op het terras. Natuurlijk werd daar de lekkere koffie van Hotel La Poste, met advocaatje, slagroom, bonbon en koekje  gedronken. Het was gezellig en voor sommige weer een vrolijke boel.

Dag 5.

Vandaag wat eerder vertrokken (9.30 uur). Via binnenwegen en een prachtige route naar Dinant aan de Maas. Met de kabelbaan naar de Citadel. Na wat gedronken te hebben zijn we de citadel gaan bekijken. Zeker de moeite waard. Het was een militaire vesting. Ook Nederlanders hebben er gezeten. Er was nog van alles te zien uit die tijd. Zoals een bakkerij, keuken, slaapplaatsen, loopgraven enz.

Het was lachen, gieren en brullen op  de scheve vloeren en de scheve treden van de trap.

Daarna de thuisreis vervolgt richting Nederland. Nog een extra stop gemaakt bij de Watervallen van Coo. Het was er warm en droog. Een Belgische trappist smaakte wel.

Piet Krekels deed in de bus nog een afscheidspraatje. Hij bedankte Willem die er mede voor gezorgd heeft dat we een fijne vakantie hebben gehad.

De pet ging rond en voelde niet zwaar omdat er veel papiergeld in zat en dat zegt genoeg.

Willem bedankt. We hopen dat je volgend jaar weer met ons meegaat. Medereizigers ook bedankt voor de gezelligheid. Jullie waren geweldig.

Iedereen kwam netjes op tijd bij de bus. We hebben nooit hoeven te wachten.

De 5 daagse reis hebben we afgesloten met een diner in het AC restaurant in Sevenum.