Verslag vakantiereis Friesland 11 t/m 15 juli 2016

Verslag van de 5-daagse KBO-reis van 11 t/m 15 juli 2016.

Op maandag morgen staan we om 8.00 uur aan de Kerk in Neerkant.

Het weer ziet er redelijk goed uit en we hebben er zin in. Als bagage en deelnemende personen zijn ingestapt, rijden we richting Liessel, daarna Helenaveen en tot slot Merselo. Alles gaat voorspoedig en de bus zit helemaal vol.
Een welkomstwoord van Jan, vergezeld van zijn vrouw Elly, die de reisbegeleiding zal verzorgen. Jan is geboren en getogen in Friesland, dus onze verwachtingen zijn hoog gespannen.
Wij rijden na een korte koffiestop, rechtstreeks naar Rijs in Friesland, waar we rond 12.00 uur aankomen. Hier staat de lunch al voor ons klaar en we kunnen meteen aanschuiven, het ziet er goed uit.
Omdat alle kamers nog niet beschikbaar zijn, blijven de koffers in de bus en rijden we na de lunch naar Workum.
Onderweg krijgen we een lesje van Elly over de Friese vlag:
blauwe strepen staan voor het water, witte strepen het land, en de zogenaamde rode hartjes, mogen we niet zeggen van Elly !!! het zijn 7 plompenbladen. Deze zijn het symbool van de 7 Friese eilanden. Iets om nooit meer te vergeten!
Intussen genieten we van de mooie landerijen.

Als we in Workum aankomen bezoeken we het Jopie Huisman museum. Het museum is geopend in 1992. Jopie is schilder en zijn schilderwerken is een levensverhaal dat we via een geluidsscanner kunnen volgen, even naar het schilderwerk richten en de bijhorende tekst krijgen we te horen. Vooral de Senioren afbeeldingen komen op een sfeervolle manier aan bod, hun vroegere manier van kleding was zijn favoriete schilders bezigheid.

Na nog een kort bezoek aan Workum rijden we richting ons hotel.
Er volgt door Elly een uitleg over de boerderijen, maar al heel vlug neemt Jan het over als het over een speciale boerderij gaat.
De Kop - Hals - Romp boerderijen, met een speciale indeling voor de boer en zijn gezin, de meid en de knecht. Het gezin woonde in de kop. De meid had haar verblijf achter de keuken in de hals en de knecht in de romp, dus de schuur.
Ook het dak was heel speciaal; dakpannen op het voorste gedeelte en rietbedekking verderop. Op de nok van het dak zie je het Uilenbord, dit bestaat uit 3 delen:
1.Driehoek, 2. Zwanen, 3. Makelaar, dit is het versierde plankje tussen de witte zwanen. De versieringen tussen de zwanen zijn per streek verschillend. Dat heeft te maken met de verschillende gewesten en de rijkdom van de boer.

We zijn inmiddels in Rijs aangekomen, de koffers worden uit bus gehaald en de kamer nummers uitgedeeld. De kamers zien er keurig fris uit, dus hier kunnen we het wel volhouden deze week.

Beneden staat een lekker diner op ons te wachten, veel variatie en lekker van smaak, dus voor ieder wat wils en dit geldt voor de hele week.
‘s Avonds is er een mooie dia-avond over het Gaasterland.
Na al die informatie lijkt het wel of we hier al lang zijn, na het gebruikelijke slaapmutsje gaan we de eerste nacht tegemoet.

Dag 2

8.00 uur aan het ontbijt, om 9.00 uur zitten we weer allemaal in de bus voor een bezoek aan het museum dorp Allingawier.
Elly begint met een verhaaltje en daarna vertelt ze ons over de prachtige Friese Polders en alles wat de moeite waard is om te zien.
Het dorpje Allingawier telt 16 bewoners.
Hier kunnen we het verleden van Friesland, horen zien en proeven.
Er is een smederij, een bakkerij waar de drabbelkoeken gebakken worden, we kunnen ze proeven en kopen.
Maar er is ook een kruidenier, schoenmakerij, slijterij met drankorgel.
Voor de lunch komt er een rasechte verteller, hij is ruim in de negentig jaar. Volgens mij is het dhr. Schakel, heel zeker weet ik de naam niet meer.
Maar jullie weten zeker nog wel het verhaal van Sjoerd en zijn veertjes op het schilderij! Hij wist ons echt te boeien met zijn verhaal en van ophouden had hij nog nooit gehoord, maar Jan wist daar wel raad mee.
We gebruiken hier ook de lunch. Er is nog wat gelegenheid om zelf rond te kijken.
Daarna de bus in en op weg naar Hemrik. Hier bezoeken we de Stoeterij "het Swarte Paert". Na een interessante rondleiding met uitleg over het Friese Paard, het enige inlandse ras dat Nederland rijk is.
In de expositieruimte zijn de traditionele koetsen, sjezen, sleden en klederdracht en sieraden te bewonderen. Tevens met een duidelijk uitleg over alles wat er te zien is.
Tot slot gaan we naar de zandbak, daar wordt door de amazone met haar paard Jetske een mooie show gegeven. Het wordt weer tijd voor het diner.
Tijdens het avondprogramma kwam er een volksdansgroep in klederdracht optreden.
Tevens met de nodige uitleg wat ze allemaal aan hadden tot de onderbroek toe en ook de mutsen en de sieraden zijn uitvoerig besproken en getoond.
Wat een vracht kleding 4 of 5 lagen zware wollen stof, onze dansers hebben het dan ook bloedheet! Maar voor ons is het een mooie avond.

Dag 3

Na het ontbijt weer om 9.00 uur in de bus, voor een vaartocht over de Friese meren.

We rijden richting Sneek.
Intussen hebben we deze week al veel plaatsen van de elf stedentocht aan ons zien voorbij trekken en Elly maakt er ons dan ook steeds op attent met haar verhaal.
Als we in Sneek aankomen ligt het schip al op ons te wachten.
We schepen in en de tocht van 3 uur kan beginnen.
Het lijkt er op dat een regenbui op komst is, dat zal dan de eerste en de laatste zijn van onze vakantieweek. Wat hebben we toch een geluk.
Omdat het windstil is hebben we nog meer geluk, dan kan het schip ook door Sneek varen. We genieten van vele mooie gebouwen en de prachtige stadspoort.
En niet te vergeten de vele, mooie boten die er te zien zijn en buiten de dorpen de vele uitgestrekte polders. Koffie en gebak gebruiken we in het restaurant van de boot, de wolken worden steeds dikker en regen volgt.
Maar na de lunch is de bui over en wij kunnen weer het dek op.

Vanuit Sneek rijden we naar de Plaats Joure, dit is geen stad maar een Vlecke.

Joure is bekend om het museum van Douwe Egberts koffie, en wie ken dat niet?
Ook de Friese Klokken zijn hier in grote getallen aanwezig en te bezichtigen.
Er zijn 10 authentieke gebouwen waar alles te zien is, koffiebranderij, drukkerij en alles er om heen. Het is de bakermat van koffiebranderij Douwe Egberts, met ambachtelijk vakmanschap, sinds eeuwen kenmerkend voor Joure.
In de drukkerij kan ieder een eigen boeklegger afdrukken en het bezichtigen van de woon- en verblijfplaats Douwe Egberts in de gebouwen er omheen.
Nog even gebruik maken om de stad te verkennen of lekker in het theehuisje genieten van de oranje koeken met koffie, een specialiteit van Joure.
Daarna rijden we richting ons hotel en genieten we van het diner.
Het avondprogramma is vrijblijvend: bowlen, biljarten, kaarten of een wandeling naar het IJsselmeer.

Dag 4

De chauffeur verwacht ons om 8.30 uur in de bus. We gaan Texel bezoeken.
Wij rijden naar Den Helder en gaan daar de afsluitdijk op, De scheiding van het IJsselmeer (zoutwater) en de Waddenzee (zoetwater).
Het is mooi helder weer, dus we kunnen heel ver weg kijken.
Bij de Lorenzo sluizen moeten we even wachten, de sluizen staan open, dit is voor de schepen de verbinding tussen IJsselmeer en de Waddenzee. We zien de Rode Kruis boot, Henry Dunant, in de sluis liggen, dat is heel bijzonder, want die komt daar maar enkele keren per jaar.

We zijn een beetje te vroeg voor de boot van 10.00 uur en Elly deed nog een koffierondje in de bus. Daarna kunnen we de boot op en varen we in 20 minuten over het Marsdiep naar Texel. Een korte tocht zeker als je nog meeuwen wilt voeren, Elly had brood meegenomen uit het hotel en in de bus uitgedeeld.
Aan de overkant staat onze gids Frida al te wachten en zij weet alles te vertellen over Texel. We rijden een uur met de bus over het schapen eiland.
Heel veel schapen en schaapskooien zijn we voorbij gereden. Na een uur rijden gebruiken we de lunch in de bosrijke omgeving van hotel De Pelikaan.
Daarna vervolgen we de rondrit. Het huidige Texel bestond tot de 17e eeuw uit 2 eilanden. Het oude land van Texel tussen Den Hoorn, Den Burg, De Waal en Oosterend, dat was ontstaan in de ijstijd. Ten noorden daarvan het duineilandje Eijerland.

Op de Eijerlandse duinen hebben we de bus even verlaten om uit te waaien en de schoenen vol zand te scheppen.
En natuurlijk om foto’s te maken, van de vuurtoren en de omgeving.
Van hieruit rijden we langs de dijken naar Koog.
We bezoeken deze plaats tot 16.00 uur om dan weer retour naar Friesland te rijden.

Bij de Lorenzo sluizen maken we nog een foto stop, maar er is heel veel wind op de dijk, even langs de standbeelden en dan de bus weer in.
We rijden van hieruit richting Rijs, voor het diner.
‘s Avonds is er nog een bingo- avond georganiseerd door de reiscommissie. Els en Harrie hebben de prijsjes via enkele sponsoren ontvangen. Het was een leuk onderonsje .
Daarna op naar de afscheidsborrel en dan moe en voldaan het bed in.

Dag 5

Toch weer om 9.00 uur in de bus.
Richting Lemmer, hier bezoeken we het stoomgemaal, dat op de UNESCO werelderfgoed lijst is geplaatst.

Het Woudagemaal bestaat 80 jaar en is nog steeds in werking. Er is een bezoekers centrum bij. Vooral scholen en studenten komen dit vaak bezoeken.
We krijgen allemaal een 3d bril op om de film te bekijken.
Hier is een duidelijke uiteenzetting te zien over het gemaal en de werking er van.
Daarna volgde de rondleiding.

Het gemaal kan in 2 etmalen het hele Sneekermeer leeg pompen, het is ook nog jaarlijks in gebruik, als het niet noodzakelijk is, dan wordt er toch jaarlijks een proef gedraaid.
Het is de moeite waard om dit alles te zien, maar voor mij toch een beetje te technisch in de machine kamers. Ben ik de enige die dat denkt?
Hierna rijden we richting het hotel voor de lunch.

De koffers staan al in de bus, en we vertrekken huiswaarts, uitgezwaaid door het personeel van het hotel.

Eerst nog even een stop in het mooie historische plaatsje Elburg.
Als we er aan komen is juist in de hele omgeving de stroom uitgevallen.
Winkels gesloten en geen ijs, koffie, alleen de koele dranken zijn er nog.
Dan maar even gewoon de gebouwen bekijken.

Maar de koffie kregen we weer van Ons Elly in de bus, zodoende zijn we niets tekort gekomen. Daarna richting Zeeland "het Witte huis" voor het afscheidsdiner.

Met dank aan Jan en Elly die ons een geweldige mooie week hebben laten meemaken. Met hun kennis over Friesland en hun goede begeleiding hebben ze ons veel laten horen en zien over het mooie Friesland.

Dank ook aan de reiscommissie! het was een goede keuze.

Er is mij gevraagd een verslag te maken, dit heb ik graag gedaan en hopelijk kunnen jullie nu nog een keer genieten van Friesland bij het lezen hiervan.