Advies mondzorg

Gratis advies over mondzorg op de woensdagmiddag voor senioren of hun mantelzorgers

Wij bieden de mogelijkheid om op woensdagmiddag contact te hebben met Peter de Goede, tandarts met als speciaal aandachtsgebied ‘ouderen’. Hij maakt zich hard voor betere mondzorg voor ouderen, vooral mensen met dementie. Peter staat mensen te woord die vragen hebben over hun mondverzorging en gebit. U kunt uiteraard ook advies inwinnen voor uw ouders of naasten.

De helft van de 1,2 miljoen Nederlandse ouderen gaat niet (meer) naar de tandarts. Onder andere door fysieke beperkingen. Bij mensen met dementie spelen nog extra problemen. ‘De mondhygiëne neemt af. Poetsen wordt vergeten of gebeurt minder grondig. Ondertussen neemt de suikerbehoefte toe, en dus het snoepgedrag’, aldus Peter de Goede. Deze groep ouderen slaat het tandartsbezoek liever over: ‘Ze denken dat een behandeling pijn doet, of dat het tandvlees gaat bloeden. Ook begrijpen ze vaak niet wat de bedoeling is.’

Wilt u ook advies?
Leden, maar ook niet leden – bijvoorbeeld mantelzorgers en thuiszorgmedewerkers – kunnen op de woensdagmiddagen bellen met Peter de Goede tussen 13.30 uur en 14.30 uur.
Telefoon: 073 – 303 64 44.

Extra informatie
In een special van de consumentengids (Gezond gids augustus 2020) staat een interview met Peter de Goede. Wij mogen dit artikel delen (met dank aan de consumentenbond!). Klik hier.

Op de website Samendementievriendelijk.nl staat ook een interview met Peter de Goede. Klik hier om het te lezen.

En op de website Waardigheid en trots voor de toekomst staat dit artikel. Nederland heeft een hoogstaande gezondheidszorg en uitstekend gekwalificeerde en betrokken zorgprofessionals. Op meerdere fronten staan zorgmedewerkers echter onder druk. In dit artikel wordt beschreven hoe ouderen én de zorgverleners kunnen worden ondersteund in kwaliteit, toegankelijkheid én betaalbaarheid van de zorg.

Tijdens de vitaliteitsdag in Bergeijk in januari 2023 kwam ook Peter in beeld. Klik hier voor het filmpje op YouTube.

Op de website van BNN/Vara werd een opiniestuk gepubliceerd op 25 februari 2023 van Peter de Goede en Raf Daenen: klik hier. Het seniorenjournaal berichtte er ook over: klik hier. En ook in het AD