‘Terwijl je aftakelt, bouw je ook iets op’

Leo Bisschops, voorzitter KBO-Brabant, 15 februari 2021

Bij het lezen van het prachtige bookazine ‘Ouderen in de hoofdrol’ van het Lang Leve Kunst Fonds, viel mijn oog op deze uitspraak van de 67-jarige Franc Janssen. Als je beseft dat voor elke deur die dichtgaat een andere opengaat, dat het glas niet alleen half leeg maar even goed half vol is, dat je weliswaar aftakelt maar ook iets opbouwt, dan versta je volgens mij de kunst van waardig ouder worden.

In onze seniorenvereniging KBO-Brabant kom ik ze veel tegen. Mensen die hun derde levensfase als een geschenk beschouwen. Omdat ze de kennis en ervaring die ze tijdens hun werkzaam leven hebben opgedaan in bedrijfsleven, overheid, zorg, onderwijs of rechtspraak na hun pensionering vrijwillig kunnen blijven inzetten voor andere ouderen: als belastinghulp, thuisadministrateur, ouderenadviseur, Wmo-cliëntondersteuner, Wlz-adviseur, ziekenbezoeker, chauffeur, bestuurder, als vrijwilliger in het repair cafe of bij onze juridische helpdesk. Of omdat ze zich juist na pensionering zijn gaan bekwamen in dit soort vrijwilligerstaken. Sommige ‘vrijwilligerstaken’ kies je niet maar overkomen je, als een naaste hulp behoeft bijvoorbeeld. Veel mensen die zelf de derde levensfase al hebben bereikt, zijn dagelijks actief als mantelzorger. Hoewel overbelasting op de loer ligt, hopen de meesten het toch zo lang mogelijk te kunnen blijven doen. Ze geven vaak alles, dankbaar dat ze het kunnen doen en vrezend voor de dag dat het niet meer hoeft of niet meer kan. En dan zijn er de opa’s en oma’s, onmisbaar als vaste oppas of als ‘oproepkracht’ in de drukke huishoudens van hun kinderen. Bekaf aan het eind van zo’n oppasdag, maar waag het niet het ze af te nemen! Hoe vaak hoor ik grootouders niet zeggen dat ze van hun kleinkinderen zelfs nog meer genieten dan van hun eigen kinderen destijds. Juist omdat ze nu levenswijzer zijn en meer tijd en rust kunnen nemen voor het grut.

‘Als je niet voor jezelf zorgt, kun je ook niet voor anderen zorgen’, luidt het gezegde. Ook waar! Veel mensen storten zich in hun derde levensfase op oude hobby’s of ontdekken nieuwe. In het artikel ‘Hobbyen op hoog niveau’ in ons ledenmagazine Ons portretteerden we drie senioren met hun hobby: Bert (78) die miniatuur kermisattracties bouwt, Suzan (64) die hout bewerkt tot prachtige (gebruiks)voorwerpen en Paula (71) die op 48-jarige leeftijd naar de kunstacademie ging en nu de mooiste iconen schildert. Toen we de fraaie resultaten van hun ambachtelijk werk zagen, vroegen we ons af hoeveel meer talent zich nog onder onze 125.000 leden zou bevinden. Hoe geweldig zou het zijn als ze hun werk voor een groter publiek dan de eigen familie- en kennissenkring exposeren, zodat wij er allemaal van kunnen genieten? En dat is precies wat we gaan doen met onze allereerste Ons Zomerfair!

In de hoop dat we het coronavirus tegen die tijd onder controle hebben, willen we er na zo’n lang isolement deze zomer echt een feestje van maken: op een mooi landgoed, met een hapje en een drankje, muziek en gezelligheid, maar vooral met elkaar! We hopen heel veel schilderijen, tekeningen, gedichtenbundels, keramiek, macramé- en viltcreaties, kledingontwerpen, beeldhouwwerken, sieraden, poppen en fotografie te zien, en natuurlijk de kermisattracties, het houtsnijwerk en de iconen van Bert, Suzan en Paula. We hebben al tientallen aanmeldingen binnen en rekenen op veel meer. Klik hier voor meer informatie.

Met hun derde levensfase kríjgen mensen niet alleen een geschenk. Dankzij  hun vele vrijwilligersactiviteiten, mantelzorg, oppastaken en creativiteit in hun derde levensfase zíjn ze ook een geschenk. En wel ‘het geschenk van de eeuw’, aldus de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving.

Klik hieronder op de links naar artikelen over:
Bert van  Houten met zijn miniatuurattracties
Suzan Sijmonsma die hout bewerkt
Paula van Baal die iconen schildert

Wilt u ook het bookazine ‘Ouderen in de hoofdrol’ van het Lang Leve Kunst Fonds als pdf bestellen? Klik hier.

Ook nieuwsbrief Ons Actueel ontvangen?

Wilt u op de hoogte worden gehouden van nieuws dat wij publiceren? Schrijf u in voor de nieuwsbrief Ons Actueel, die tweewekelijks verschijnt. Klik hier om u aan te melden.