9 december 2023

Opgericht in Brabant; KBO bestaat 75 jaar

De KBO bestaat 75 jaar, een prachtig jubileum dat in 2024 volop gevierd zal worden. De wortels van de jarige seniorenvereniging liggen in Brabant.

Op 9 december 2023 was het precies 75 jaar geleden dat de KBO werd opgericht. Dat gebeurde in Breda. De geschiedenis van KBO start bij de Nederlandse Katholieke Arbeidersbeweging (KAB). Deze werknemersbond besloot in 1948 zich niet alleen te richten op arbeiders, boeren en middenstanders, maar ook (meer) op ‘bejaarden en gepensioneerden’. Vijf oud-bestuurders van de KAB namen de taak op zich dat voornemen om te zetten in daden. Zij sloten zich aan bij de Algemene Bond van Ouden van Dagen en vormden de afdeling Breda. In hun hoedanigheid van bestuursleden bezochten zij op 12 oktober 1948 de ledenvergadering van de ABOD in Den Haag. Daar kwamen zij tot de schrikbarende ontdekking dat de Algemene Bond totaal niet paste bij de waarden, normen en denkbeelden van de ouderen in het vrome, rooms-katholieke Brabant. De vijf heren waren zelfs van mening dat de ABOD een mantelorganisatie moest zijn van de Communistische Partij.

9 december 1948

Op advies van de pastoor en na overleg met de Katholieke Arbeidersbeweging werd op 28 november 1948 besloten de afdeling Breda van de Algemene Bond van Ouden van Dagen om te zetten in een eigen ouderenbond, gestoeld op de rooms-katholieke leer. Er vond een oprichtingsvergadering plaats in de zaal van de St. Fideliusvereniging in Breda. Op die vergadering werd met 112 stemmen voor en acht stemmen tegen besloten de Bredase afdeling van de Algemene Bond van Ouden van Dagen om te dopen in de Katholieke Bond van Ouden van Dagen in het Bisdom Breda. Het bisdom stuurde vervolgens een aanbevelingsbrief naar alle parochies waarin de kersverse R.K.-Bejaardenbond van harte werd aanbevolen. Daar werd positief op gereageerd: diverse bestaande ouderenafdelingen sloten zich aan en bundelden zich, en op 9 december 1948 ging de Katholieke Bond van Ouden van Dagen (KBO) officieel van start!

Grootste seniorenvereniging

Nu, driekwart eeuw later, heeft KBO-Brabant 278 lokale Afdelingen verspreid over de hele provincie. KBO-Brabant is een vereniging van en voor iedereen vanaf vijftig jaar. Eén op de vijf 65-plussers in Noord-Brabant is lid van onze bloeiende vereniging. Met circa 120.000 leden – van wie er zich maar liefst tienduizend als vrijwilliger inzetten – zijn we de grootste seniorenbelangenvereniging van Nederland. In 2024 zal het 75-jarig jubileum op allerlei manieren feestelijk gevierd gaan worden!