10 januari 2024

Koopkrachtig pensioen alléén met solidariteit

Het uitzicht op een koopkrachtig pensioen voor iedereen is door de nieuwe pensioenwet veel minder geworden. Alleen solidariteit tussen generaties geeft goede kansen op een koopkrachtig pensioen, blijkt uit onderzoek.

De solidariteit tussen generaties is van essentieel belang voor de kansen op een koopkrachtig pensioen. Dat blijkt uit een onderzoek van de stichting Koopkrachtig Solidair Pensioen in samenwerking met Actuarieel Bureau Confident naar de haalbaarheid van een koopkrachtig pensioen.

Solidariteit doorbroken

Bij de op 1 juli 2023 ingegane Wet toekomst pensioenen (Wtp) is die solidariteit juist doorbroken, omdat pensioenen persoonlijker moesten worden. Daardoor is het uitzicht op een koopkrachtig pensioen voor iedereen veel minder geworden. Een koopkrachtig pensioen kan alléén gerealiseerd worden als gebroken wordt met de doelstelling van een persoonlijk pensioen zoals die in de nieuwe pensioenwet staat.

Doorleven na pensionering

Stichting Koopkrachtig Solidair Pensioen en het Actuarieel Bureau Confident onderzochten of – los van welk pensioenstelsel men aanhoudt – een koopkrachtig pensioen tegen aanvaardbare risico’s haalbaar is, uitgaande van het huidige niveau van premie, pensioenaanspraken en fondsvermogens. Een koopkrachtig pensioen is volgens de twee organisaties die het onderzoek uitvoerden ‘een pensioen dat op dag 1 een vooraf gedefinieerde relatie heeft met het inkomen vóór pensionering, bijvoorbeeld 80 procent geïndexeerd middelloon, en daarna jaarlijks meestijgt met een objectieve maatstaf voor inflatie, bijvoorbeeld de consumenten prijs index’. Niet meer en niet minder. Dat is namelijk een pensioen dat voldoet aan de oorspronkelijke doelstelling: na pensionering kunnen doorleven op het welstandsniveau van daarvoor.

Lees hier het complete onderzoeksresultaat  De haalbaarheid van een koopkrachtig pensioen