29 april 2022

Vitaliteitsdag Beek en Donk

Een gezonde leefstijl draagt bij aan vitaal ouder worden. Seniorenvereniging Beek en Donk, Laarbeek Actief, LEV-groep, (oud-)zorgprofessionals en KBO-Brabant slaan de handen ineen rondom preventie en organiseren op dinsdag 3 mei een vitaliteitsdag in Beek en Donk. Tijdens deze dag kunnen senioren hun vitaliteit en leefstijl laten checken door vrijwilligers, oud-zorgprofessionals en zorgprofessionals in opleiding. Bloeddruk, knijpkracht en balans worden getest, maar ook onderwerpen als voeding, alcohol, sociaal netwerk en daginvulling krijgen de aandacht. Nieuw bij de vitaliteitsdag in Beek en Donk is de aanwezigheid van de KBO-ouderentandarts. Bij gezondheidsbevordering wordt de mond vaak vergeten. Een goede mondgezondheid is echter van essentieel belang voor algemene gezondheid. Het belooft in ieder geval een leerzame dag te worden.

Joan Briels (wethouder gemeente Laarbeek met volksgezondheid in zijn portefeuille) en Leo Bisschops (voorzitter KBO-Brabant) brengen om 14.00 uur een bezoekje. Zij worden ontvangen door Mariëtte Frijters (voorzitter Seniorenvereniging Beek en Donk). Zij heeft namens die vereniging een stimuleringsprijs gewonnen met een vitaliteitsdag als het Vitaalste idee van Laarbeek en is de grote inspirator achter dit mooie initiatief.

Leo Bisschops is blij dat de vitaliteitsdagen weer van start gaan. Hij zegt: ”Vitaliteit betekent levenskracht en die hebben we allemaal nodig. Fijn dat senioren elkaar na de lockdown weer kunnen ontmoeten tijdens zo’n zinvolle dag, die hen kan helpen om hun vitaliteit te vergroten. Het gaat hierbij niet alleen om de fysieke aspecten, maar zeker ook om de mentale gezondheid en zingeving. Even belangrijk is dat de vitaliteitsmetingen worden gedaan in een gezellige en informele omgeving. Het is mooi meegenomen als deelnemers nog nuttige tips mee naar huis nemen. Fantastisch dat Seniorenvereniging Beek en Donk zoveel vrijwilligers, waaronder (oud-)zorgmedewerkers weet te mobiliseren rondom dit belangrijke thema. Een mooie samenwerking tussen formele en informele zorg.”

De vitaliteitsmetingen en gesprekken zijn gebaseerd op kennis uit de Blauwe Zones. Deze ‘gezonde gebieden’, verspreid over de hele wereld, kenmerken zich door:
–        Natuurlijke beweging (werken in de tuin, lopen naar de supermarkt)
–        Een doel hebben ‘om je bed voor uit te komen’
–        Dagelijks rust- of ontstress-moment
–        Niet te veel eten, veel bonen en peulvruchten eten, soms een glas rode wijn drinken
–        Ruimte en tijd voor geloof, geliefden en mensen in de omgeving
–        Iedereen ‘hoort ergens thuis’